tiistai 8. marraskuuta 2016

Minä, Katarina Jagellonica


Katariina Jagellonica. Kuva noin vuodelta 1553.



Siema!

Nimeni Katarina Jagellonica ja olen Puolan kuninkaan, Sigismund I vanhan tytär. Olen perheemme nuorin tytär ja Puolan prinsessa. Olen varttunut kuninkaan hovissa Puolassa, Krakowassa. Mutta nyt 36- vuoden iässä, minut on naitettu Suomen herttua Juhanalle, joka on minua 11 vuotta nuorempi. Aikaisemmin Venäjän Iivana IV yritti myös kosia minua, mutten suostunut.

Juhanan veljellä, Erikillä, on kiistaa veljeni Sigismund II Augustin kanssa, koska he molemmat halusivat valtion valtaansa. Kuitenkin avioliittomme olisi myös pyrkimys muodostaa liittouttuma Venäjää vastaan. Luultavasti menen naimisiin Vilnassa vuonna 1562.

Olen kuullut, että Suomeen on 2010- luvulla muuttanut paljon ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Heidän myötä myös vihapuhe ja rasismi kantasuomalaisten keskuudessa on lisääntynyt. Mielestäni se on ikävä kuulla, koska olen itsekin maahanmuuttaja. Silloin kun itse tulin Suomeen minut otettiin tänne avosylin vastaan. Toivoisin, että suomalaiset suhtautuisivat maahnamuuttajiin 2010- luvulla yhtä avoimesti kuin minun aikanani, sillä eri maista ja kulttuureista tulevilta voi oppia uusia ja kiinnostavia asioita!

Kuvahaun tulos haulle no racism




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti